یلدا
یلدا

یلدا

چند نکته در مورد تیم اقتصادی دولت

حافظ شورچی در روزنامه قانون نوشت: این روزها درفضای مجازی موضوع تعدد افراد وچهره‌های موثر درجریان اقتصاد ایران و اینکه چه کسی فرمان نهایی را صادر می‌کند، به گونه‌ای غیرطبیعی وحتی ازجانب برخی نخبگان جدی گرفته شده است.پیرامون این موضوع، سه نکته را یادآور می‌شوم.

١- تصورمن این است که موضوع فرمانده،کاپیتان و سر دسته، همگی موضوعاتی کم اهمیت هستند که نباید به آن دامن زده شود. بدیهی است که کرباسیان، شریعتمداری، نوبخت، سیف، نهاوندیان و نیلی هر یک فرمانده تیم خود بوده و در سطحی دیگر سرباز پیشبرد برنامه‌های اقتصاد ملی هستند و اگر نیز بحث از فرماندهی در دولت باشد، جز دکتر روحانی کسی فرمانده نیست و همه کارگزاران دولت باید متعهد به برنامه‌های ایشان برای پاسخگویی به مطالبات مردم باشند.

٢- نکته دوم اینکه ویژگی مهم تیم اقتصادی دولت، این است که همگی در چهار دهه گذشته از مدیران ارشد مالی و پولی دولت در ایران بودند و آسیب‌های موجود در اقتصاد ایران را به خوبی می‌شناسند و به آن نیز اشراف دارند.
 
گرچه هر یک ممکن است در روش‌ها باهم متفاوت باشند اما در معرفت‌شناسی اقتصاد ایران با یکدیگر اشتراک نظر دارند و این نکته را باید غنیمت بشماریم. این نکته به‌ویژه در مورد دکتر شریعتمداری و دکتر کرباسیان به خوبی مشهود است و شاید بتوان گفت که برای نخستین بار است که بخش صنعت و بازرگانی با وزارت اقتصاد سازگار و هماهنگ جلوه می‌کند و می‌توانیم به آینده این همگرایی و عزم همکاری بسیار امیدوار باشیم.

٣-اقتصاد ایران بانک محور است و تا موتور اصلاح نشود، حرکت و توسعه اقتصاد ایران غیرواقعی یا غیر ممکن خواهد بود و این نکته ای است که تیم اقتصادی بر آن اجماع دارند و به نقطه قوت تیم اقتصادی تبدیل شده است .
 
امیدوارم عزمی که برای اصلاح نظام بانکی آغاز شده است در بروکراسى اداری و نظامات دستوری گرفتار نشود و بانک ها با گذر از بنگاهداری به سوی اجتماعی یا مردمی شدن میل کنند تا بتوان آینده ای مطلوب براى اقتصاد کشور و فرزندان‌مان نوید بدهیم.
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.